We leven wellicht in economische pittige tijden, met hoge inflatie en een dreigende recessie, maar dat lijkt niet te gelden voor Swifties. Fans van megaster Taylor Swift tellen moeiteloos honderden tot duizenden euro’s neer om een kaartje voor één van haar concerten te bemachtigen.

Intussen zijn er heleboel basisbehoeften waar we noodgedwongen meer geld aan moeten uitgeven: voeding, huisvesting en elektriciteit hebben allemaal te maken met stijgende prijzen. Dat geeft iedereen het gevoel dat de economie in zwaar weer zit, ook al valt het in werkelijkheid wellicht nog mee.

Toen vorig jaar de kaartjes voor de Amerikaanse tournee van Taylor Swift in de verkoop gingen, had ik niet verwacht dat de vraag naar tickets zo groot zou zijn. Wanhopige fans die te laat waren, betaalden woekerbedragen voor tickets op tweedehandsmarkt, die tot wel 4000 procent boven de prijs werden verkocht.

Anderen haalden hun bankrekeningen leeg om zoveel mogelijk shows bij te wonen. Insider meldde dat minstens twee mensen in de VS 20.000 dollar uitgaven aan de Eras tour. En dan hebben we het nog niet eens over de uitgebreide outfits die zo’n beetje verplicht zijn.

Nadat ik dit alles maandenlang op sociale media had gevolgd, gingen de Europese concerten voor de Eras-tour onlangs in de verkoop en moest ik plotseling beslissen: was ik bereid zoveel te betalen voor een kaartje, als ik er al een kon bemachtigen?

Hoe is het mogelijk dat ik overwoog om het equivalent van een weekendje Parijs uit te geven aan één show? Ik ben niet eens zo'n enorme fan (relatief gezien). Een deel ervan moest de marketing van het slimme TikTok-algoritme zijn, maar er was toch zeker meer aan de hand?

Om daar achter te komen - en te proberen mijn twijfelachtige financiële keuzes te rechtvaardigen - sprak ik met een mede-Swiftie: hoogleraar Brett House, die economie doceert aan de Columbia Business School.

Hij vertelde me dat onze bereidheid om zoveel geld te betalen voor een concert best logisch is. Drie factoren spelen hierbij een rol:

  1. Tijdens de coronapandemie hebben sommige mensen veel meer geld gespaard dan anders het geval zou zijn geweest. Dit komt deels doordat ze minder uitgaven en deels door de steun van de overheid om de economie gezond te houden.
  2. Toen we thuis moesten zitten, gaven we vooral geld uit aan spullen en producten. Na de heropening van de economie, gaven we meer uit aan ervaringen. Dit is echter een specifieke scheefgroei na de pandemie, waarvan econoom House denkt dat die uiteindelijk wel zal verdwijnen.
  3. Vraag en aanbod: geen enkele artiest kan een onbeperkt aantal shows geven. Wanneer iemand een bepaald niveau van roem bereikt, wordt het onmogelijk om elke fan te laten komen. Er ontstaat dus natuurlijke schaarste in het aanbod. En hoe schaarser iets is, hoe hoger de prijs kan zijn. Dat is Economie les 1, Niemand kan daar omheen, ook Taylor Swift niet.

En ja: ik heb een kaartje weten te bemachtigen.

LEES OOK: De kat van Taylor Swift heeft een vermogen van $97 miljoen, maar is daarmee nog niet eens het rijkste huisdier ter wereld